I samarbeid med Filmkraft – filmsenteret i Rogaland presenterer vi fire visninger med filmer fra Rogaland. Et kortfilmprogram, en dokumentar, og to spillefilmer.
Kortfilmprogrammet består av Blåtime (regi: Liss-Anett Steinskog), Verket (regi Hanne Cotton Breivik) og Siste tur (regi Fredrik Lillegraven). I tillegg viser vi spillefilmene Alt skal bort (regi Arild Østin Ommundsen) og Grevlingene (regi Paul M. Lundø), samt dokumentarfilmen Løvene ved elven Tigris (regi Zaradasht Ahmed).
Kortfilmprogrammet
Blåtime (10 min), regi: Liss-Anett Steinskog
Verket (25 min) regi: Hanne Cotton Breivik
Siste tur (15 min) regi: Fredrik Lillegraven
Kortfilmprogrammet vises lørdag 16. august på Edda kino.
Løvene ved elven Tigris
I dokumentarfilmen befinner vi oss i Mosul, en by som ble ødelagt under kampen for frigjøring fra Den islamske staten, er kampen for å hele og bevare dens identitet, kultur og kunst ikke over. Tre menn nekter å la Mosul forbli i ruiner. En by med 8000 års historie, som sliter med å gjenvinne sin sjel gjennom de som nekter å la den forsvinne.
Mens Mosul sakte gjenoppbygger seg, er vi vitne til en kulturell gjenoppvåkning – kvinner som gjenvinner offentlige rom, teatre som gjenåpner, musikkskoler som dukker opp, eldgammel kulturarv som gjenopprettes. En by med 8000 års historie, som sliter med å gjenvinne sin sjel gjennom de som nekter å la den forsvinne.
Grevlingene
Filmen følger foreldreløse Bernt (spilt av Nils Elias Lea Olsen) som drømmer om å bli speider, akkurat som sin avdøde far. Men drømmen står i fare når hans hyper-woke fostermor Gerd (Caroline Johansen) melder seg inn som medleder i speiderpatruljen og snur alt på hodet. I sentrale roller har vi også Kristoffer Joner og Øystein Martinsen.
Alt skal bort
Tre voksne søsken gjenforenes for å tømme barndomshjemmet etter fars bortgang. Når mor og tante blander seg vel mye i fordelingen, bestemmer de seg for å flytte inn og få fortgang i det hele. De fyller containere og sorterer alt fra serviettsamlinger til tørkerullholdere lagd på sløyden, samtidig som de forsøker å ta stilling til hva som skal gjøres med hunden. Og må de virkelig høre gjennom alle farens musikalske komposisjoner?